کشتدونه
کشتدونه

فواید کشمش برای معده و دستگاه گوارشی

مقدمه

وقتی دچار معده درد یا مشکلات گوارشی می شویم اولین سوالی که از خود میپرسیم این است که چه چیزی خوردم که باعث این درد شده است. پس بی شک یکی از علل مشکلات معده و دستگاه گوارشی رابطه مستقیم با خورد و خوراک ما دارد.فواید کشمش برای معده و دستگاه گوارشی موضوعی ست که در این مقاله به ان می پردازیم.یکی از بخش های گسترده و پیچیده بدن دستگاه گوارش است که از دهان  شروع و تا راست روده ادامه پیدا میکند. سلامت سیستم گوارشی در بدن بسیار مهم است چرا که به شما کمک می کند تا مواد لازم و ضروری بدن را جذب و مواد زائد را دفع کنید.پس برای داشتن بدن سالم باید دستگاه گوارش سالمی داشته باشید و مهمترین نکته ای که باید به ان توجه کنید رژیم غذایی درست و خوردن خوراکی هایی که برای معده و دستگاه گوارشی مفیدند می باشد. یکی از این خوردنی ها کشمش است.کشمش که همان انگور خشک شده است طی فرآیند خشک کردنش، هم مواد مغذی و هم قند موجود در انگور را متمرکز می‌کند و کشمش را مغذی و پر کالری می‌کند. کشمش قبل از راه یافتن به اروپا در خاورمیانه منشاء گرفت، جایی که در میان یونانی ها و رومی ها محبوبیت خاصی داشت. از نظر تاریخی، کشمش به عنوان ارز، جایزه در رویدادهای ورزشی و برای درمان بیماری هایی مانند مسمومیت غذایی استفاده می شد.امروزه کشمش در اکثر سوپرمارکت ها موجود است و بسته به فرآیند خشک کردن مورد استفاده در رنگ های مختلف موجود است. همین دسترسی آسان به آن موجب شده تا یک میان وعده محبوب شناخته شود و به راحتی در سبد غذایی ما جای گیرد. کشمش یک غذای مغذی است که حداقل فرآوری شده و بدون مواد افزودنی یا مواد نگهدارنده است.کشمش منبع خوبی از فیبر نامحلول می باشد که به هضم غذای ما کمک می کند و مشکلات معده را کاهش می دهد. کشمش همچنین حاوی اسید تارتاریک است. تحقیقات نشان می دهد که این پروتئین ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد، عملکرد روده را بهبود بخشد و به تنظیم تعادل باکتری ها در روده شما کمک کند.کشمش منبع خوبی از فیبر محلول است که به هضم ما کمک می کند و مشکلات معده را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را نیز کاهش دهد.فیبر موجود در کشمش هچنین باعث دفع مواد سمی و سموم از دستگاه گوارشی می شود. پس می توان گفت کشمش یک مبارز خوب برای بیماری روده به شمار می رود و اگر به مقدار متعادل مصرف شود تفخ شکم را هم می کند.به افرادی که از زخم معده رنج می برند توصیه شده برای بهبود 15 عدد کشمش بدون هسته را شب در آن خیسانده و صبح پس از صبحانه میل کنند.خوردن چند عدد کشمش در روز به عنوان ملین عمل کرده و به رفع و بهبود یبوست کمک می کند. همچنین به منظم کردن کار معده و دستگاه گوارش کمک کرده و دفع سموم و مدفوع را بهتر و راحت تر می کند.
کشمش برای معده
فواید کشمش برای معده و دستگاه گوارشی

کاهش اسیدیته معده با مصرف کشمش

کشمش دارای مواد معدنی نظیر منزیم و پتاسیم می باشد که به کاهش اسیدته، دفع سموم وجلوگیری از بیماری هایی مثل مشکلات گوارشی، نقرس، آرتروز، سنگ کلیه و بیماری های قلبی کمک می کند.

حرکت راحت مواد در روده

همانطور که گفتیم کشمش منبع سرشار از فیبر است. فیبر به جذب مایعات طبیعی که در بدن وجود دارند، کمک می‌کند. این فیبر نامحلول که در حجم زیادی از آب در بدن قرار دارد و سبب می شود مواد غذایی راحت تر در روده حرکت کنند. همچنین طبق یک مطالعه انجام شده مصرف منظم کشمش به عملکرد روده بزرک کمک می کند وخطر ابتلا به سرطان روده بزرک را هم تا حد زیادی کم میکند.

کشمش و کنترل رشد باکتری های شکم

فیبری که در کشمش وجود دارد از ایجاد بیماری های روده و معده، رشد باکتری ها محافظت می کند.

خواص کشمش برای رفلاکس اسید معده

اگر شما هم پس از خوردن غذا با احساس سوزش معده و گلویتان که ناشی از برگشت اسید معده است مواجه می شوید ممکن است دچار رفلاکس اسید معده باشید. این بیماری که با نام علمی (GASTROESOPHAGEAL REFLUX DIDEASE) شناخته میشود باعث آسب به مخاط مری می شود. اگر شما به طور زیاد غذاهایی که اسیدی هستند را مصرف کنید ممکن است به سوزش سردل دچار شوید. داشتن تغذیه مناسب و رعایت برخی نکات به بهبود این بیماری کمک می کند. اضافه کردن کشمش به رژیم غذایی روزانه باعث میشود مهده شما کمتر اسیدی شده و کمک میکند تا به این عارضه مبتلا نشوید.به کسانی که معده‌های سرد و رطوبتی و نفاخ دارند، توصیه می شود کشمش را بجای انگور بخورند. زیرا کشمش به دلیل اینکه مدتی مانده‌، و آب آن کشیده شده، نفخش برطرف شده است.

کمک به درمان اسهال با خوردن کشمش

عفونت روده ها یکی از اصلی ترین علل اسهال  در افراد می باشد. ویروس، باکتری ها و رعایت نکردن سالم خوری در وعده های غذایی از مواردی هستند که عفونت روده را به دنبال خواهد داشت. اگر به اسهال دچار شدید برای بهود می تانید کشمش بخورید چون کشمش باعث جذب آب مدفوع در روده ها می شود و اسهال را بهبود می بخشد همچنین انرژی از دست رفته بدن در این حالت را بر میگرداند.نکته جالب درباره کشمش کوچک پر خاصیت این است که در درمان یبوست هم مفید است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم.کشمش در سم زدایی و بهبود عفونت هم موثر است. کبد یکی از اعضای بدن می باشد که وظیفه آن دفع سموم در بدن است. در مواقعی که شما مواد غذایی ناسالم مصرف کنید، کبد موظف است اگر سم یا عفونتی وارد بدن شود آن را دفع کند. مویز و کشمش در این موارد به کمک کبد می آید. در نتیجه به طور کلی می توان گفت خواص کشمش برای معده و دستگاه گوارشی کمک به هضم غذا و بهبود عمکرد دستگاه گوارش می باشد همچنین به دفع سموم بدن هم کمک کرده و بدن را پاکسازی می کند منبع: شهدانه
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *