کشتدونه

آشنائی با انواع کشمش

وبلاگ

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ 71 بازدید
کشتدونه

آشنائی با انواع کشمش

مقدمه

و اما آشنائی با انواع کشمش, انگور یکی از میوه های خوشمزه در عین حال مقوی برای بدن به شمار می آید. کشمش از خشک کردن این میوه بدست آمده و یکی از پرطرفدارترین انواع خشکبار یا میوه های خشک به حساب می آید.

با توجه به نوع انگور، روش خشک کردن، مواد افودنی کشمش انواع مختلفی دارد. انگور با خشک شدن آب هود را از دست داده و رگش تیره تر می شود. همچنین کالری، مواد مغذی و ارزش غذایی آن بیشتر می شود.

در زمان قدیم برای اینکه بتوانند در زمستان هم از میوه استفاده کنند آن را خشک میکردند. کشمش بر خلاف انگور در تمام فصول سال قابل استفاده است و این یکی از بزرگترین مزایای آن محسوب می شود. با توجه به مصرف گسترده این میوه خشک در تمام کشور های دنیا به یکی از پرفروش ترین خشکبارها در دنیا تبدیل شده است و به کشورهای مختلف صادر می شود. کشمش همچنین دومین شیرینی طبیعی دنیا بعد از خرما به حساب می آید و بر خلاف شیرینیجات مصنوعی نه تنها به سلامت دندان ها آسیب نمی رساند بلکه به سلامت و بهداشت دهان هم کمک می کند.

کشمش چیست؟

کشمش به خشک شده میوه انگور که از درخچه انگور  (Vitis Vinifera)بدست می آید گفته می شود. بعد از رسیدن انگور از درخت چیده شده و برای خشگ کردن و تبدیلش به کشمش اقدام می کنند. کشمش هم مثل بقیه میوه های خشک طعمی شیرین و دلنشین دارد

این ماده مغذی غنی از پتاسیم ، کلسیم ، آهن و ویتامین های مختلف مثل گروه ب، و حاوی آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

در شهر های مختلف کشورمان ممکن است انگور تولید شود اما در هر شهری با توجه به درجه حرارت، میزان رطوبت، آب و هوا وزاویه تابش خورشید انگور منحصر به فردی به وجود می آید که برای کاربردهای گوناگون و سلیقه های متفاوت از آن می توان استفاده کرد. برای مثال انگور شاهرود شیرینی کمتری نسبت به انگور نیشابور یا کاشمر دارد. کاشت کشمش قدمتی باستانی و تاریخی دارد و گفته شده قدمت انگور و کشمش به 2000 سال قبل از میلاد بر می گردد.

آشنائی با انواع کشمش
آشنائی با انواع کشمش

دسته بندی کلی کشمش:

اگر بخواهیم به طور کلی انواع کشمش را بگوییم به دو دسته بندی تقسیم می شود:  نوع اول: کشمش سیاه و کشمش سبز

نوع دوم بر اساس نوع خشک کردنشان: کشمش آفتاب خشک، کشمش سایه خشک، کشمش تیزابی یا قلمی، کشمش انگوری

کشمش پلویی یا افتاب خشک: همانظور که از اسم ان مشخص است این کشمش در آفتاب خشک می شود و به کشمش پلویی معروف است. طعم و کیفیت این مدل کشمش همه پسند بوده و برای هر سلیقه ای مناسب است. کشمش سایه خشک: این نوع کشمش بعد از خشک شدن رنگش تغییری نمی کند و سبز رنگ می ماند. ارزش غذایی این مدل کشمش به دلیل روش خشک کردن آن بیشتر می باشد. این کشمش معمولا از انگور عسگری بدست می آید. مویز: کشمش های درشت که به رنگ سیاه می باشند و از انگور قرمز یا انورهای شاهانی بدست می ایند. اگرچه از نظر ظاهر و رنگ با کشمش فرق می کند اما خواص آنها تقریبا با هم شباهت دارد. دارای هسته هستند، حالت گوشتی بیشتری دارند و بسیار مقوی و انرژی بخش به حساب می آیند.

انواع روش های تولید انواع کشمش

همانطور که گفتیم برای بدست آورن کشمش و خشک کردن انگور روش های مختلفی وجود دارد که مزرعه دار انگور می تواند از آن روش برای تهیه کشمش استفاده کند. در این روش های متنوع کشمش هایی که حاصل می شونند از نظر رنگ با هم متفاوت هستن و این موضوع یکی از روش های تشخیص انواع کشمش می باشد.

کشمش آفتابی و روش تهیه آن

بعد از چیدن انگورها آنها را زیر تابش مستقین نور خورشید قرار می دهند. مدت زمان این مرحله معمولا 14 تا 21 روز می باشد. بعد از این زمان خوشه های انگور را از قسمت بالا برگردانده و قسمت زیرین آنها را در زیر تابش مستقیم آفتاب قرار می دهند. مزیت بزرگی که این روش دارد این است که هیچ ماده افزودنی شیمیایی به کشمش ها افزوده نمی شود. کشمش آفتابی رنگ قهوه ای مایل به تیره دارد و کیفیت بالایی نیز دارد.

روش تهیه کشمش در سایه

مزرعه دار انگورهای چیده شده را در سالن های سرپوشیده یا در زیر زمین های خانه هایشان در زیر سایه قرار داده و اجازه میدهد انگور ها تبدیل به کشمش شوند. در این روش کشمش ها را به سه صورت آویزان کردن با نخ از سقف، پهن کردن روی توری، آویختن از بارگاه های سیمی برای خشک شدن قرار می دهند. این روش معمولا بین 12 تا 22 روز به طول می انجامد. مزیت این روش این است که کشمش رنگ طبیعی خود را حفظ کرده و تغییر رنگ نمی دهد.

تولید کشمش طلایی

در این نوع خشک کردن انگور، آن ها را در فضایی که دارای سقف است پهن می کنند و در معرض دود گوگرد قرار میدهند. اکثر خریداران به اشتباه فکر می کنند که کشمش گوگردی همان کشمشی می باشد که با قرار گرفتن در محلول تیزاب بدست آمده در حالی که این دو کشمش با هم متفاوت اند.  کشمشی که از این روش تهییه می شود، کاملا زرد می باشد و به کشمش طلایی معروف است.

تولید کشمش به روش تیزابی

این روش به خاطر سریع بودن روند خشک کردن انگور و تهیه کشمش معروف است. در این روش اندازه حبه های انگور تغییری نمی کند. در این روش اول خوشه های انگور را چیده و در محلول تیزاب که لز قبل آماده کردند به مدت 1 دقیقه قرار میدهند. سپس انگور ها را از محلول خارج کرده و روی توری هایی می گذارند تا اب آنها خارج شود. در مرحله اخر برای انکه انگورها کاملا خشک شوند آنها را در زیر نور خورشید یا در سایه روی بارگاه های سیمی قرار می دهند. مدت زمان خشک شدن انگور و تبدیل آن به کشمش در این روش بین 6 تا 9 روز است.

شناخت انواع کشمش
شناخت انواع کشمش

انواع کشمش

کشمش سیاه یکیار رایح ترین نوع کشمش به شمار میرود. این نوع کشمش ممکن است از انواع مختلفی از انگوز بدست بیاید. همچنین این نوع کشمش هم از روش آفتاب خشم و هم سایه خشک میتواند تهیه شود.

ویژگی های کشمش سیاه :دارای طعمی کاراملی و شیرین است، در پخن غذا و شرینی پزی ماربرد دارد، در شیره گیری هم از این نوع کشمش استفاده می شود. در اندازه های متفاوتی وجود دارد.

کشمش سلطانی که اسم اصلی‌اش را از نوعی انگور ترکی به نام تامپسون بدون دانه گرفته است. یکی از انواع کشمش های معروف در جهان است. کشمش سلطانا یا سلطانی در انگلیس و استرالیا به کشمشی که به رنگ کهربایی یا قوه ای تیره است و از انگور بدون هسته تولید شده گفته می شود. این نوع کشمش از مرغوبیت بالایی برخوردار است و کیفیت درجه یک و دو دارد.

کشمش سبز از انواع کشمش آجیلی به شمار می آید. ظاهری به رنک سبز و باریک و کشیده  داردو طول ان 2 تا3 سانتی متر است. طعمی ترش و ملس دارد، پوستی نازک دارد، کشمشی جویدنی طعمی که شبیه به طعم انگور سبز می باشد. این نوع کشمش به روش سایه خشک تهیه می شود تا رنک سبز خوشرنگش حفظ شود. این نوع کشمش از خوراکی هایی می باشد که همواره مورد استقبال همه افراد بوده و به علت طبیعی و ارگانیک بودنش معروف است.

کشمش های طلایی مانند کشمش های طبیعی بدون دانه اند که می توان گفت نوعی از کشمش های سلطانی به شمار می ایند.با این تفاوت که این کشمش به دلیل مقدار خیلی کم گوگردی که دارند، این طلایی رنگ هستند. این کشمش ها به خاطر روش تولیدشان قیمتی بالاتر از بقیه کشمش ها دارد و کشمشی لوکس و خاص به حساب می اید.

روش تشخیص کشمش مرغوب

  1. کشمش با کیفیت و مرغوب عاری از هرگونه خاک، سنگ ریزه، غبار و غیره می باشد
  2. هر چقدر میزان گوشت کشمش بیتر و دانه داخل ان کوچک تر باسد مرغوب تر است.
  3. خرید از جایی مطمئن مهمترین بخش از اطمینان کیفیت کشمش می باشد

کشمش میوه خشکی سرشاز از خواص بی نظیر می باشد. کمک به هضم غذا،افزایش مقدار آهن در بدن، سلامت قلب و دستگاه گردش خون، سلامت دهان و دندان، کنترل دیابت و تنظیم سطح قند خون، تقویت حافظه، پیشگیری از کم خونی و بهبود آن، پیشگیری از پوکی استخوان و سلامت آن ها، تقویت نیروی جنسی برخی از فواید کشمش برای سلامتی می باشد.

 

منبع: https://shahdaneh.co

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *